آموزش و پرورش، کلید فتح آینده است و از دیر باز انتظار از آموزش و پرورش آن بوده که انسانهای فردا را تربیت کند و نسل امروز را برای زندگی در جامعهی فردا آماده سازد.
رسالت آموزش و پرورش، توان بخشیدن به فرد فرد انسانها در جهت توسعهی کامل استعدادهای خود و نیز شناخت توانمندیهای خلاق خود است وبهرهگیری صحیح از تهای اصلاحی به دور از هر گونه افراط و تفریط و یا تعصب کورکورانه میتواند دگرگونیهای مثبتی را در سیستم آموزشی ایجاد کند. کوشش در جهت اصلاحات آموزش و پرورش، مشروط بر ایجاد هماهنگی و تجانس در لایههای مختلف نظام آموزش، قرین با توفیق خواهد بود.
اجرای یک برنامه مبتنی بر طراحی کیفیت آموزش و پرورش، مستم اطلاعات آموزشی جدید میباشد و تقویت تصمیمگیری توسط افراد و مقامات، مستم تعیین مجدد اختیارات و مسؤلیتهای آموزشی خواهد بود. نهایتاً این که حتی اگر به یک نظام اطلاعات آموزشی به خوبی طراحی و اجرا گردد، آثار آن بر کیفیت آموزشی به واسطهی زمینهی سازمانی که در آن عمل میکند، تعیین خواهد شد.
بازنگری در مسائل آموزشی نیاز به برنامه ریزی به عنوان یک مهارت، تخصیص منابع مالی، انسانی و کالبدی دارد و ایجاد هر نوع تغییری در مقولات یاد شده مستم پژوهشهای آموزشی کیفی و میان رشته ای است. همچنین برای ترسیم وضع مطلوب ضرورت دارد دورنمای گسترده تری در نظر گرفته شده و چشم انداز دقیقتری از آینده مدنظر قرار گیرد.
در راستاي بازنگري و برنامهريزي براي كيفيت بخشي به امر آموزش شرایط فیزیکی محیط آموزشی نیز در کنار ساير عوامل در کارآمدي و اثربخشي کار نقش مهمی را ایفا میکند.
بنابرين پيشنهاد ميشود به طراحی فضاهای آموزشی اهميت ويژه داده شود تا موجبات تسهیل درامر تفکر انتقادی و یادگیری فعال فراهم گردد. در حال حاضر با این که به قرن علوم و تكنولوژي وارد شدهایم، ولی با قدم گذاردن به کلاسهای درس، تصور میکنیم که حداقل صد سال به عقب برگشتهایم.در بسياري از كلاسهاي درس نمودي از تغيير و تحول مشاهده نميشود و يا در اكثر آنها به صورت كمرنگ نظارهگر تغييرات آنهم شايد بيشتر صوري و ظاهري ميتوان بود.
در حالي كه میتوان گفت بهترین محیط کلاس درس، محیطی است که در آن شاگردان به مهمانانی شبیه هستند که از آنها به خوبی استقبال میشود و معلمان به منزله ی میزبانان مهمان نواز عمل میکنند. محيط آموزشي بايد به گونهاي باشد كه علاقه و رغبت را نسبت به ساير محيطها در دانش آموزان بيشتر ايجاد كند. در قرن حاضر نسبت به اين دسته از مسائل در كنار عوامل ديگر نه به صورت سطحي و گذرا بلكه به طور اساسي و بنيادي بايد برخورد كرد. البته اين هم نيازمند همت والاي تمام دست اندركاران مسائل آموزشي است زيرا كه مسائل آموزشي ما و از آن جمله فضاهاي آموزشي تا رسيدن به استانداردهاي مطلوب راهي بس طولاني در پيش دارند.
از نظر عوامل فيزيكي محیط یادگیری و تاثير آن در روند آموزش در سالهای اخیر مباحثی مطرح شده و خوشبختانه گامهای اولیه برداشته شده است، اما نیاز به پیگیری و جدیت بیشتری احساس میشود. در این رابطه، نقش مدیران و معلمان مدارس بسیار اساسی و پررنگ تر از سایر عوامل است زیرا آنها میتوانند با در نظر گرفتن سلیقهها و نیازهای دانش آموزان تغییراتی را در محیط مدرسه ایجاد نمایند به نحوی که دانشآموزان احساس رضایت کنند و دلبستگی بیشتری به حضور در محیط مدرسه داشته باشند. البته برای مدارس جدیدالتأسیس در نظر گرفتن مسائل مربوط به ((روانشناسی محیط)) نيز ضرورت تام دارد.
آموزشی ,آموزش ,محیط ,مسائل ,آموزشي ,پرورش، ,آموزش و ,و پرورش، ,در نظر ,اطلاعات آموزشی ,این که
درباره این سایت